Wat zet je in een goede beeldbriefing?

Je hebt foto’s nodig, maar hoe krijg je de juiste?

Stop tijd in een beeldbriefing! De kwaliteit van je beeld wordt groter en je krijgt zelf ook meer gevoel bij je bedrijf en wat je eventueel nog in tekst wilt aanpassen. Voor mijn nieuwe dienst Ik zoek je foto’s – totaal en – basis, maak je eerst een goede briefing. Dan beoordeel ik of ik je kan helpen met het vinden van beeld en/of dat ik nog meer informatie nodig heb. Beantwoord de vragen en stuur de antwoorden naar mij op.

Zo’n briefing komt altijd van pas, ook als je iemand anders wilt instrueren of als je voor je zelf wilt vastleggen hoe je het wilt aanpakken op je site.

De kwaliteit van je beeld wordt groter en je krijgt zelf meer gevoel bij je bedrijf.

Waar herkent jouw klant zich in?

Er spelen in je werk en bij de cliënt emoties, onzichtbare krachten en energieën die je graag zou willen verbeelden. Maar als je niet oppast, verval je in quasi-spirituele platen, waarmee je potentiële klanten onherroepelijk afschrikt als ze hier nog onbekend mee zijn of omdat ze niet van de beeldtaal houden. Vooral voor beroepen die zich afspelen op het intermenselijke / spirituele vlak zoals coach, trainer, rouwbegeleider, therapeut, healer, is het vaak lastig beeld te vinden waar de klant zich in herkent. En ook een boekhouder of virtueel assistent kan terechtkomen in platte beeldtaal. Toch bestaan er al veel foto’s van prettige, echte mensen of abstracter beeld dat de juiste sfeer oproept en niet clichématig is (en daar valt trouwens lekker over te twisten). Hieronder een voorbeeldje van de mogelijke verbeelding van spiritualiteit / verbondenheid. Het rechterbeeld bezorgt me de kriebels, terwijl het linker me positief raakt. Welk beeld past bij jou en jouw klanten? Vertel het me en ik zoek het voor je. Zo kwam ik erop beeld te gaan zoeken voor mensen die mensen helpen.

Het is vaak lastig het beeld te vinden dat de juiste sfeer oproept en niet clichématig is. Welk beeld past bij jou en jouw klanten?

Spiritualiteit: het linkerbeeld vind ik fraai; van het rechter krijg ik de kriebels. foto’s: D. Kanacki en Quickshooting, iStockphoto

Dit zet in in je beeldbriefing

Inhoudelijk

Wie ben jij, wat doe je en voor wie? Hoe voelt dat en hoe ziet dat er ongeveer uit?

  1. Hoe heet je bedrijf?
  2. Wat is je website?
  3. Vertel in maximaal 200 tekens wat je doet, voor wie en wat je voor de klant bereikt. (Ja ja, dat is weinig tekens, maar het kan en het wordt er beter, helderder, scherper van.)
  4. Wat wil je uitstralen met je *website?
  5. Wat wil je bereiken met je website?
  6. Wat wil je voorkomen dat mensen denken als ze je site bezoeken?
  7. Zoek zelf vijf beelden (of websites) die je erg aanspreken en vertel erbij waarom.
  8. Zoek zelf vijf beelden die je absoluut niet aanspreken of zelfs afstoten en vertel erbij waarom.
  9. Welk gevoel, welke sfeer moeten de beelden oproepen? Noem vijf à zeven gevoelswoorden die bij je (product) passen. (Zoals: warm, energiek, zakelijk, ouderwets, flitsend etc.)
  10. Beschrijf ook met enkele woorden welk gevoel je niet wilt oproepen.
  11. Noem vijf kenmerken van je favoriete klant. (Denk aan: leergierig, bewust, beginnend, ervaren, ambitieus, houdt zich bezig met…, is betrokken bij …, man, vrouw, leeftijd tussen … en ….)
  12. Als de beelden op je site staan, wat zal er dan anders zijn dan nu?

*Waar ‘website’ staat, kun je ook lezen: folder / presentatie / uiting

Technisch

Aan welke eisen moet het beeld voldoen?

  1. Als het al bekend is, geef dan de exacte gewenste maten door van headers, illustratieve foto’s, etc. In het thema van je website wordt gedefinieerd wat het ideale formaat is voor de beelden.
  2. Als je dit nog niet precies weet, geef dan wel door of de beelden vierkant, verticaal of horizontaal moeten zijn.
  3. Wil je de beelden ook voor drukwerk gebruiken of alleen digitaal?

Geef een reactie